Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Les mer om personvern for detaljer.

Øve til eksamen i D5L Teknologi og motorlære

Dette emnet er viktig for deg som skal ha eksamen i D5L Teknologi og motorlære. Oppgavene er utviklet sammen med erfarne lærere, har forklaringer og løsningsforslag, og følger den siste læreplanen fra Sjøfartsdirektoratet.

Gratis eksempel

Liten pakke

30dager
  • 1000 oppgaver til eksamen i D5L teknologi og motorlære
  • Forklaringer og løsningsforslag
  • Hjelp på chat og epost
  • Tentamen - test om du er klar til eksamen
  • Lanternesimulator
299,-

Medium pakke

60dager
  • 1000 oppgaver til eksamen i D5L teknologi og motorlære
  • Forklaringer og løsningsforslag
  • Hjelp på chat og epost
  • Tentamen - test om du er klar til eksamen
  • Lanternesimulator
329,-

Premium

90dager
  • D5L Navigasjon og navigasjonshjelpemidler
  • D5L Sikkerhet
  • D5L Sjøveisregler og brovakthold
  • D5L Skipslære
  • D5L Teknologi og motorlære
  • Lanternesimulator
799,-
Prøv gratis!
.

Hva foregår i denne motorsylinderen nå?

  • Stempelet komprimerer drivstoffblandingen
  • Drivstoffblandingen antennes og stemplet skyter fart nedover
  • Drivstoffblandingen suges inn
  • Stempelet skyver eksos gjennom eksosventilen

Lurer du på noe?

  1. Les forklaringen nøye
  2. Spør oss på chat eller epost
  3. Har du funnet en feil? Tips oss

Skriv kort hva feilen er:

Sender ...

Takk! Rapporten er sendt. Vi ser på det med en gang.

Forklaring

En firetaktsmotor har fire takter, eller bevegelser.

Takt 1: Innsugningstakten (ned)
Innsugningsventilen er åpen. Stempelet går nedover og suger inn blandingen med luft og drivstoff.

Takt 2: Kompresjonstakt (opp)
Innsugningsventilen lukker. Stempelet går oppover og komprimerer drivstoffblandingen.

Takt 3: Arbeidstakt (ned)
Når stempelet er på toppen antennes drivstoffblandingen. I bensinmotorer er det en tennplugg som gjør dette, mens i dieselmotorer er det selve komprimeringen som får blandingen til å eksplodere.

Takt 4: Utblåsningstakt (opp)
Eksosventilen åpner og stemplet dytter eksosen ut.

Både bensin- og dieselmotorer kan være firetaktsmotorer.

Test deg selv før eksamen i D5L teknologi og motorlære

Dette emnet er viktig for deg som skal ha eksamen i D5L Teknologi og motorlære. Alle våre øvingsoppgaver i D5L fritidsskipper kommer med forklaringer og løsningsforslag, og følger den siste læreplanen fra Sjøfartsdirektoratet.

  • Spørsmål fra eksamen
  • Live chat med eksperter underveis
  • Forklaringer, bilder og illustrasjoner
  • Følg utviklingen din og se hva du må øve mer på

Tekniske installasjoner

61 %

Fremdriftsmaskineri

54 %

Elektriske anlegg

42 %

Begreper og prosesser enkelt forklart

Hvis du synes prosessene i forbrenningsmotoren eller galvanisering er vanskelig, så er det ingen grunn til å øve på alt det andre også. Derfor har vi delt oppgavene våre i kategorier. Hvis du har lyst til å bare øve på det elektriske anlegget i fartøy, så kan du gjøre det. Eller du kan øve på hele pensumet samtidig. 

Det er opp til deg!

Mine prøver
#ResultatTeoriprøveRetteTid
26BeståttKjapp test93 %26:28
25BeståttKjapp test85 %32:02
24BeståttKjapp test90 %10:30
23BeståttFull prøve85 %33:17
22BeståttFull prøve90 %28:33
21BeståttKjapp test89 %14:07
20BeståttFull prøve81 %33:16
19BeståttFull prøve88 %50:05
18BeståttKjapp test92 %01:14
17BeståttFull prøve94 %32:02

Eksamenssimulator

Simulatoren vår er veldig populær. Den er selvfølgelig alltid inkludert! Der får du spørsmålene akkurat som på eksamen, og du får vite om du hadde bestått eksamen i D5L Teknologi og motorlære.

  • 26 spørsmål
  • Minst 24 riktige svar
  • 3 timer
  • Få vite om du har bestått umiddelbart
  • Se hva du bør øve mer på
  • Følg utviklingen din
  • Ubegrenset antall prøver
En sjømann ser ut over havet med en kikkert.

Hjelp på chat og epost

Sitter du fast? 

Hos oss kan du stille spørsmål om hva som helst - vi hjelper deg så godt vi kan. Det viktigste for oss er at du lærer det du skal, slik at du kan bestå eksamen.

Dette lærer du

Fremdriftsmaskineri

Ulike motorer, to- og firetaktsmotorer, drivstoff, kjøling, smøring, galvanisk tæring og miljø.

Elektriske anlegg

Tilsyn, vedlikehold, faremomenter og hovedkomponenter.

Tekniske installasjoner

Ulike systemer som drives av for eksempel gass eller parafin, og sikkerhetsforanstaltninger ved bruk av disse.